Sådan spotter du: Telefonopkald fra svindlere (vishing)

En person ringer med et ”godt” tilbud eller har brug for dine personlige oplysninger til at løse et problem for dig med det samme. Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte svindelopkald (vishing).

 

""

Hvis vi er optaget af noget andet, når svindlerne ringer og giver sig ud for at være fra fx banken eller en myndighed, kan det være svært at holde hovedet koldt og gennemskue svindelnummeret.

Når svindlerne ringer, er de så dygtige til at udgive sig for at være en anden, at få aner uråd. Men stop op, og træk vejret en ekstra gang. Se her, hvad du skal kigge efter for at undgå at blive snydt.

Tre tegn på, at det er et fupopkald (vishing)

  1. Kræver personen, at du udleverer dine personlige oplysninger?
  2. Er telefonnummeret skjult eller udenlandsk?
  3. Forsøger personen at give indtryk af, at du skal handle med det samme?

1. Personlige oplysninger kræves udleveret

Ofte vil personen bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger over telefonen – fx bankkontonumre, personnumre, kodeord eller lignende. Påskuddet vil være, at det er for at kunne hjælpe dig, fx med at stoppe svindleres pengeoverførsler fra din konto.

Ingen offentlige myndigheder eller banker vil bede dig udlevere personlige oplysninger over telefonen. Hvis du er i tvivl, så læg røret på, og ring selv op til det hovednummer, du kender på din bank eller anden myndighed.

2. Skjult eller udenlandsk nummer

Nogle fupopkald foretages fra skjult nummer eller fra numre, der ser udenlandske ud. Et skjult eller udenlandsk nummer behøver ikke være fup, men hvis du er i tvivl, så lad være med at tage telefonen. Har du telefonsvarer, vil personer med en reel henvendelse formentlig lægge en besked eller få fat i dig på anden måde.

Vær også opmærksom på, at svindlere kan fifle teknisk med telefonnumre og ændre visningen af det nummer, de ringer fra. Det kaldes ”spoofing”. På den måde kan svindlerens nummer fremstå identisk med fx bankens eller politiets, eller et udenlandsk nummer kan fremstå som dansk.

Det er derfor ikke nok at google et telefonnummer, hvis du er i tvivl om, om det er svindel. Kontakt i stedet myndigheden eller virksomheden direkte på deres hovednummer, og spørg ind til henvendelsen.

3. Stop op, og lad dig ikke presse

Svindlerne finder typisk på en dækhistorie, som kræver, at du handler med det samme, uden at du kan nå at tænke dig om eller undersøge sagen nærmere. Det kan fx være en historie om, at personen ringer fra Microsoft og kan se, at din computer er ubeskyttet mod hacking, men at han kan hjælpe dig her og nu, hvis du giver ham fjernadgang til computeren og fx oplyser dit kodeord.

Truslen er opdigtet til lejligheden, men den lyder meget reel, når svindleren præsenterer den for dig. Du er nødt til at holde hovedet koldt og insistere på at få lov til at tænke dig om. Du kan købe dig lidt tid ved at bede vedkommende om at ringe tilbage senere. Selv få minutters ro vil måske resultere i, at du kan gennemskue, om noget i historien ikke passer. Samtidig kan du nå at kontakte virksomheden direkte på deres hovednummer, så du kan tjekke, om henvendelsen er ægte.

57 pct.

af danskerne har været udsat for svindelforsøg over opkald, mail eller sms, hvor svindleren forsøgte at franarre dem personlige oplysninger.

 

Kilde: Rapport ”Danskernes informationssikkerhed 2022”

Se videoen, hvor Nikolaj Sonne besøger politiet for at undersøge, hvordan ”stemmefiskere” forsøger at lokke os i fælden med falske opkald.

Senest opdateret 07-07-2023

Har du læst?

Lær mere om phishing og smishing

Falske mails og falske sms'er er lavet for at narre oplysninger fra dig. Her er, hvad du skal være opmærksom på.

Sådan spotter du: Falske mails

Du kan via mail blive bedt om at udlevere personlige oplysninger. Lær at genkende tegnene på falske mails (phishing).

Offer for identitetstyveri

Hvis du har mistanke om, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du følge rådene herunder.