Som at være tilbage i 30’erne
Formålet med angrebet fra de kriminelle hackere var et forsøg på at opkræve en løsesum, et såkaldt ransomware-angreb. I samme periode var adskillige andre hoteller også blevet udsat for hackerangreb, alle sammen med den samme agenda.
Selvom Charlotte Bladt i dag har vænnet sig til at benytte en manuel backup ved siden af den digitale, så ville hun ikke ønske for nogen at skulle drive et hotel, hvor alt må håndteres i manuel papirform. Men det var lige præcis det, Bredehus stod overfor, da hackerne pludselig slog til:
”Vores kassesystem i vores restaurant var sat op på samme system som booking af værelser, og derfor måtte vi lave alt manuelt. Det vil sige håndskrevne sedler til køkkenet og håndskrevne kvitteringer. Vi havde ikke en back-up, og 10 dage uden kassesystem og bookingsystem var noget af en udfordring. Det var som at være tilbage i 1930’erne”, siger Charlotte Bladt.
Lad være at lægge alle æg i samme kurv
Efter Techotel fik styr på angrebet, kunne Hotel Bredehus igen komme tilbage til hverdagen.
“Da jeg kom ud i køkkenet lørdag aften og fortalte, at nu er det overstået, og at det var slut med håndskrevne sedler, så var alle glade. Alle syntes, det var så fantastisk”, fortæller en glad Charlotte Bladt.
Hotel Bredehus begyndte herefter at undersøge, hvordan de kunne forbedre deres IT-sikkerhed, og fik hurtigt foretaget backup af de vigtigste informationer. Og så har de holdt fast i en lille del af det manuelle arbejde i form af sedler med overblik over gæsterne og deres checkin-oplysninger.
“Mit råd til andre virksomheder er: Lad være med at lægge alle æggene i samme kurv. Bred det lidt ud, og hvis det er muligt, så hav en god backup klar”, siger en positiv Charlotte Bladt.