Tjek, om konkurrencen på sociale medier er falsk

Talrige konkurrencer stiller os store præmier, penge, spaophold eller middage i udsigt. Og hvem vil ikke gerne være den heldige? Men mange konkurrencer er svindel. Hvis du følger et par enkle råd, kan du heldigvis undgå at gå i svindlernes fælde.

”Synes godt om”, ”kommenter” og ”del” opslaget. Tag en ven, du gerne vil nyde præmien med. Ellers skriv dit navn, mail og adresse. Selvom mange seriøse virksomheder og organisationer bruger konkurrencer i deres markedsføring, så er der også mange falske konkurrencer. Og her er svindlernes eneste formål enten at få dit like, et klik og lokke personlige oplysninger eller koder ud af dig.

Drømmen om den lette gevinst tiltrækker de fleste af os. Det udnytter svindlerne, når de opretter falske konkurrencer på fx sociale medier.

Træk vejret, og bliv ikke lokket af tidspres

Du kan ofte kun deltage i en konkurrence i en begrænset periode. Svindlerne udnytter netop stressfølelsen og ens ønske om ikke at gå glip af muligheden. Træk vejret en ekstra gang, før du deltager, og lad dig ikke styre af tidspresset. Så kan du nå at tjekke, om konkurrencen virker troværdig.

Gode råd, når du deltager i konkurrencer på sociale medier:

  1. Gå bag om konkurrencen, og tjek virksomheden.
  2. Se efter stavefejl og dårligt sprog.
  3. Del, like og tag med omtanke.
  4. Undersøg afsenderen – både profiler og sider.
  5. Tjek afsenderens ”væg”.

Gå uden for det sociale medie, og tjek virksomheden

Selvom du ser konkurrencen på Facebook eller et andet socialt medier, så tjek websitet hos den virksomhed, der ifølge opslaget står bag konkurrencen.

I stedet for at klikke på linket, hvor du modtager det, skal du selv finde virksomhedens eller brandets hjemmeside i en internetbrowser og se, om de også har konkurrencen liggende der. Du kan også altid skrive eller ringe til dem, hvis du er i tvivl.

Hold dig opdateret om, hvilke falske konkurrencer der er i omløb, i Forbrugerrådets App ”Mit Digitale Selvforsvar”, og bidrag til at advare om falske konkurrencer

Se efter stavefejl og dårligt sprog

Stavefejl og dårligt sprog i et opslag om en konkurrence kan være et tegn på, at konkurrencen er falsk. Det kan også være helt små fejl, som du ikke ser ved første øjekast, men som du kun ser ved nærmere gennemlæsning.

Det kan være, at afsenderen på konkurrencen hedder ”Canon Danmark” i stedet for Canons rigtige navn, som er ”Canon Denmark”. Svindlerne er dog i dag blevet så dygtige, at du ikke kan tage det som garanti for en ægte konkurrence, hvis der ikke er stavefejl.

billede af snyde sms

Undersøg afsenderen – både profiler og sider

Se efter et blåt eller gråt flueben ud for profilnavnet på fx Facebook eller Instagram. Det betyder, at mediet har verificeret virksomheden, og så kan du roligt stole på, at konkurrencen er ægte. Hvis der mangler et flueben, er det dog ikke altid ensbetydende med, at siden er falsk. Verificering er nemlig ikke tilgængelig for alle sider.

Tjek fanen ”om” på siden eller profilen, som er afsender på konkurrencen. Hvis beskrivelsen er helt tom eller ikke matcher afsendervirksomheden, så er det et tegn på, at konkurrencen er falsk.
Hvis profilen eller siden er helt ny, og der kun ligger få og helt nye opslag, er det også et advarselstegn. Eller hvis opslagene ikke passer til virksomheden.

'Antallet af likes kan også være et tegn, hvis der ikke er sammenhæng mellem virksomhedens størrelse og antallet af likes eller følgere. Mange likes og følgere er dog ingen garanti. Svindlerne kan have købt sig til falske likes og følgere.

En sidste ting, du også skal se efter på siden, er kommentarerne på virksomhedens væg. Svarer virksomheden slet ikke på følgernes kommentarer, er siden formentlig falsk.

Billede af fake konkurrence med stavefejl

Del, like og tag med omtanke

Det kan virke uskyldigt at tagge en ven for at vinde en middag for to. Eller like og dele på Instagram og Facebook for at blive den heldige vinder af en fed præmie. Men gør det med omtanke.

Dit like og tagging af en ven giver svindlerne adgang til dine kontakter, så svindlernes opslag vises i dit og dine venners feeds uden at være underlagt samme kontrol som betalte annoncer. Før du ved det, oversvømmes dit og dine venners feeds af nye opslag fra afsenderen, der reelt blot er reklame, fake news eller endnu en konkurrence.

Hvorfor er det vigtigt at være på vagt over for konkurrencer?

Deltager du i konkurrencer uden at stoppe op og undersøge dem, er du pludselig bundet til et abonnement, du troede blot var en konkurrence. Eller du har udleveret dit navn, telefonnummer eller e-mail og givet svindlerne mulighed for at kontakte dig, ”hvis du har vundet”, og fx bede om dine betalingskortoplysninger for at dække fragt eller porto ved din gevinst. Har man først givet svindlerne sine betalingskortoplysninger, kan svindlerne selv bestemme, hvor mange penge de vil trække.

Selvom det kan virke uskyldigt at like eller sende dit navn, risikerer du også, at dine oplysninger ender som handelsvare blandt digitale svindlere, som sælger dem videre til andre svindlere. Dine oplysninger er penge værd, for med dem kan andre digitale svindlere sende dig spam og tagge dig i annoncer, så det ligner, du har delt annoncerne.

""

Det vrimler med falske konkurrencer, og vi kan alle tage fejl

Digitale svindlere er teknisk dygtige, så de kan få konkurrencer til ved første øjekast at ligne at tilhøre den rigtige virksomhed. Svindlerne udnytter også de aktuelle situationer som fx juletiden og ferier, hvor vi i forvejen får gode tilbud om billige rejser med mere.

Har du læst?

Test dig selv: Handler I på nettet?

Her på siden kan I sammen - forældre og børn - teste og udfordre hinanden i viden om handel på nettet og svindel. Prøv en test, tag en challenge og lær de gode råd til sikker handel på nettet.

Cyberhotline for digital sikkerhed

Har du spørgsmål til hvordan du styrker din digitale sikkerhed eller hvordan du håndterer og forebygger svindel?

Sådan spotter du falske profiler

Svindlere anvender falske profiler til at snyde dig til at overføre penge eller høste dine personlige oplysninger.