Er din profil på et socialt medie blevet hacket?

Hvis du opdager, at din profil på et socialt medie er blevet hacket, er der en række handlinger, du kan gøre for at begrænse skaden og få adgang til din profil igen.

Skift adgangskode og brug to-trins-login

Hvis du stadig har adgang til din profil, så skift dit kodeord. Det sikreste er ikke at genbruge din kode til flere medier eller tjenester. Har du brugt det samme kodeord flere steder, så skift også koden her, så hackeren ikke kan logge på flere af dine tjenester.

Få flere gode råd til at lave et stærkt kodeord

Slå også gerne to-trins-login til. Det betyder, at du skal gennem to trin for at logge ind på dit sociale medie. Det styrker sikkerheden på din profil. Typisk knytter du dit telefonnummer til kontoen, og første gang, du logger på via en ny enhed, får du sendt en kode til din mobil, som du så skal indtaste.

Læs vores guide om to-trins-login

Kontakt den platform, du er blevet hacket på

Sociale medier har som regel en guide til, hvad du skal gøre for at få din hackede konto tilbage. Nedenfor kan du finde en række links til vejledninger hos nogle af de mest benyttede sociale medier:

Vejledning til Facebook

Vejledning til Instagram

Vejledning til YouTube

Vejledning til Snapchat

Vejledning til Twitter

Vejledning til LinkedIn

Vejledning til TikTok

Fortæl din omgangskreds, at du er blevet hacket

Når din profil er blevet hacket, er der en risiko for, at hackeren sender skadelige links eller indhold, du ikke selv ville dele, til dine kontakter. Derfor kan det være en god idé at fortælle din omgangskreds, at du er blevet hacket, og at du ikke har adgang til profilen i øjeblikket.

Vær opmærksom

Vær opmærksom på uregelmæssigheder i tiden efter, at din konto er blevet hacket. Hackeren kan nemlig have opsnuset oplysninger om for eksempel dit kreditkort eller CPR-nummer. Derfor skal du reagere hurtigt, hvis du oplever noget mistænkeligt.

Kontakt vores hotline ved identitetstyveri, hvis du mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet

Senest opdateret 11-05-2023

Flere gode råd

Offer for identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Sådan gør du ved mistanke om identitetstyveri

Brug stærke kodeord

Et stærkt kodeord (password) består af 12 tegn eller mere og genbruges ikke.

Lær mere om stærke kodeord

Guide: Slet din profil på sociale medier

Hvis du ikke længere ønsker at benytte et socialt medie, som du har en profil på, bør du slette den.

Læs guide om sletning af din profil